Når man går, kan der opstå en særlig form for akvaplaning. Bilister kender kun alt for godt til fænomenet. Når man kører på en våd motorvej, kan der dannes en tynd vandfilm mellem vejbanen og bilens dæk. Det bevirker, at bilen kortvarigt mister kontakten med asfalten og bliver umulig at styre. Når man går på et vådt, glat underlag, sker der noget lignende. Den tynde vandfilm mellem skosålen og det plane underlag gør gnidningsmodstanden ekstremt lav, hvorved risikoen for at glide øges betydeligt.
Akvaplaning på trapper, i gallerier, på altaner og andre gangflader kan forebygges effektivt. Det første trin i denne proces er at sørge for, at vandet under skosålen ledes hurtigt bort. Derfor har næsten alle GIAN-strukturer små kanaler i betonen, som skosålen kan presse vandet ned i.
Det næste trin i processen med at opnå optimale skridsikre egenskaber er at forsyne betonfladen med en mikroreliefstruktur. Dette kan f.eks. gøres ved hjælp af en GIAN-strukturmåtte, der præger betonen med en sandblæst struktur. Den sandblæste struktur eliminerer risikoen for, at der opstår akvaplaning.
Anbefaling:
For at opnå en optimal skridsikring på gangoverflader af beton anbefaler vi strukturer med en kombination af afløbskanaler og mikroreliefstruktur.